Bloggnorge.com // colombiagurl

Semana Santa in Cartagena

Kategori: Ukategorisert | 0 kommentarer » - Skrevet tirsdag 18. april , 2017 kl. 08:19

Okei. Det blir litt oppramsende når det først skal blogges. Sånn er det.

MEN. Påsken er nettopp over! Jeg har også hatt påskeferie :-) Så hva har jeg gjort?

Først har jeg brukt littegranne tid på sosiale medier og lengtet etter norsk påske. Som for de fleste jeg følger på snap og insta er fjell, ski, snø, vin og mat. Og afterski.

Håper alle har hatt en fin (og kald) påske! Hehe. Men med masse påskesol!

Påskesola skulle det hvertfall ikke stå på for min del i år! Påsken min kan summeres opp slik;

Strand, sol & 30 grader

Så lengselen til fjell og snø varte ikke så lenge :-)

Torsdagen ble jeg invitert med hjem til Candida, min kollega. Hun bor litt i utkanten av byen – eller utenfor det turistiske sentrum. Minner veldig om en landsby man kan se på film. Der veiene ikke er asfaltert og høner og esler vandrer gatelangs. Husene har det mest nødvendigste av inventar. Men folkene er herlige og sammensveisa og fine!

Jeg kom på formiddagen. Hun hadde laget middag. Grillet fisk med arroz de coco (ris blanda med kokos – heeelt nydelig godt) og fiskesuppe. Never tasted better!

Huset var fullt, mennesker kom og gikk og spiste. Det var ikke en sånn type middag der alle sitter rundt samme bord. I huset var det manko på bord så så fort det tre sitteplassene var ledig rokkerte vi på plassen, så folk spiste på tur.

Så drakk vi mojitos og øl! Vi gikk litt rundt. det var superhøy musikk overalt. Alle hadde store høytalere de spilte (skikkelig colombiansk) musikk fra, så det nesten ikke gikk an å prate!

Vi satte oss ned hos naboer av henne, som bød på mer øl og endte opp i den lokale baren, som kunne minne om et bakrom. Et stor fryser med masse øl og en ganske heftig høytaler og masse plastiskkstoler så alle fikk plass. Noen dansa på utsida, andre begynte å danse inne utover kvelden (champeta, merengue – forskjellige stiler!). Jeg ble også bydd opp til dans og hadde fått drukket meg til mot utover kvelden så jeg lærte noen nye moves. Det var gøy! Så dro jeg hjem i taxi litt sent på kveld.

Jeg har også møtt (nok en norsk) venninne denne påsken. Amalie! Vi ble kjent i Trondheim. Hun bor og jobber i Bogota, men når jeg skulle hit fant jeg også ut at hun skulle hit så vi avtalte å møtes – i Cartagena og i Bogota. Hun kom hit med en tysk kollega og en norsk backbacker venninne og tilbrakte påskehelga i Cartagena. Så jeg hadde selskap på stranden! Veldig hyggelig:) Så dro vi ut et par kvelder!

Den ene kvelden var vi også sammen med min kollega Candida. Hun tok oss med til en herlig bar, et lite stykke utenfor byen, helt blottet for turister (utenom oss) der ølen er halvparten så billig som i byen. Herlig!

Å komme inn på den baren var litt som den scenen i dirty dancing hvor Baby kommer inn (med en stor vannmelon) på bakrommet til alle de ansatte og ser de danse dirty.

Vi ville gjerne spørre om noen av gutta ville danse med oss – jeg spurte Candida om dette, men da sa hun bare nei nei nei. Fordi her i Colombia spør man ikke menn om de vil danse. Du må bli spurt. Så da ble det så kleint at hun gikk bort til et bord og fikk en liten gjeng til å be oss opp til dans. Haha. Det var helt uskyldig, ikke noe dirty dancing – de overlot vi til de lokale, men vi lærte litt basic merengue og salsa moves. Det var bare moro! Autentisk.

I la casa har vi også hatt huset fullt i påsken! Datteren til Luz Helena og Ricardo er kommet på besøk, og noen dager var hans bror med familie på besøk. Andre dager noen venner også på besøk. Det er visst hva som er påsketradisjon! Så sånn sett er det ikke helt ulikt fra den norske. Omstendighetene er bare litt annerledes. Også er det et katolsk land – så heller et besøk til kirken enn til afterski´n her da. Men koselig har det vært! :-)

For meg så har det også blitt en ny påsketradisjon å høre på påskelabyrinten på NRK P1. (Den begynte i fjor.)

NRK, eg takkar deg for at dere ikke har lagt sperre på å lytte til enkelte norske radioprogram, when in Colombia! Så jeg i det minste fikk kose meg med det.

For i påska hadde også SKAM 4 premiere – noe NRK ikke vil at colombianske ip-adresser skal kunne se. Litt trist men noe å glede seg til når jeg kommer hjem!

Im sorry. Dette innlegget er uten bilder. Og det ble litt lengre enn tenkt. (Litt ivirg)

Håper det var god lesning for det! :-)

Nå er det en uke til jeg får besøk av mis amores <3 Mamma, Tonje og Emelie! Jeg husker jeg telte dagene for flere uker siden. Så tiden flyr! Men det gleder jeg meg til.

Og før de kommer, neste onsdag, så skal jeg til Bogota en tur til helgen! Det blir gøy :-) Amalie skal ha bursdagfeiring, så vamos a (otro) finca! fra fredag etm-søn kveld. Men så flyr jeg tidlig fredag og hjem mandag så jeg har et par dager med sightseeing der.